reklama

Moje vyrovnanie sa so Slovenským štátom.

Toto vyrovnanie je pre mňa ako katolíka najťažšie. Niekoľko udalostí nás núti sa so Slovenským štátom vyrovnávať. Sú to slová arcibiskupa Sokola, ktorý hovoril v TA 3 o blahobyte za Slovenského štátu a zároveň odsúdil porušovanie ľudských práv vo vzťahu k Židom. A sú to aj slová biskupa Wiliamsona, ktorý povedal, že v koncentračných táboroch zahynulo niekoľkonásobne menej obetí. V oboch prípadoch nešlo o priame schvaľovanie fašizmu. Hovoriť pri Slovenskom štáte o ekonomických otázkach po tom čo sa v Slovenskom štáte stalo je ako upozorňovať človeka, ktorému zhorel dom na to, že sa zachránil jedálenský stôl. Neznamená to, že mu želáme zhoretie domu, ale hovoriť o tom, čo bolo dobré je prinajmenšom necitlivé.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (22)

Keď bol môj syn batoľa, svojím prštekom sa prvýkrát dotýkal vecí. Ohmatával svet okolo seba. Prvý dotyk sveta. Vo filme o Jánovi Pavlovi II som videl židovského otca, ktorý mal na rukách synčeka. Aj on sa prvýkrát dotýkal vecí okolo seba malým prštekom. A dotýkal sa pletiva zberného tábora. Kto nebol rodičom nepochopí, čo prežívalo moje srdce. Predstavte si, že by pred Vašimi očami trápili Vaše dieťa gestapáci a na Vás sa v bolesti obracia. A vy...mu nemôžte pomôcť. A toto sa v Slovenskom štáte stalo. Toto je tak strašné utrpenie, že hoci aj ornitologická štúdia z obdobia Slovenského štátu by sa mala začať minútou ticha. Utrpenie, ktoré tam nastalo je tak veľké, že hovoriť o čomkoľvek inom v súvislosti so Slovenským štátom je ako hovoriť o tom stole, keď niekomu zhorel dom. To utrpenie prebilo všetko ostatné. Ak niekto polemizuje o počte obetí, keď sa hovorí o holokauste, plnom utrpenia je to hrozné. Nevie nič o tom, čo znamneá vnímať utrpenie, kedy nič iné nie je podstatné. Znamená to, že človek nič nevie o tom, čo je to vcítiť sa do utrpenia druhého / niesť kríž / a milovať ho / tajomstvo Boha /. Nevie nič o tom, čo prežíva otec pri pohľade na židovského otca s trpiacim dieťaťom v náručí. Veď Ježiš tak túžil, aby sme konečne začali súcitiť. Milovať blížneho, ako seba, židovského otca, akoby som ja niesol toho chlapčeka v náručí.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Pápež Benedikt XVI povedal, že : "Kto popiera holokaust nevie nič o tajomstve Boha a Kristovom kríži." O utrpení, láske, súcite,...O tom, že, ak sa stalo také utrpenie, o všetkom ostatnom sa mlčí.

Môj syn, keď prvýkrát vystrel prštek, aby sa dotkol môjho líca je mojím mementom. Vidím, ako je za pletivom...Viem, že umreli. Otec aj syn.

Jakub Začka

Jakub Začka

Bloger 
  • Počet článkov:  18
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som manžel, otec, veriaci, pyšný, nedochvílny...aký vlastne som ? Uvidíme. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu